۱۵ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۰۴

گفتگوی مشروح مهر/

حکایت کوچ ستاره ها از آسمان تئاتر لرستان/ وقتی حمایتها به صفر می رسد

حکایت کوچ ستاره ها از آسمان تئاتر لرستان/ وقتی حمایتها به صفر می رسد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: کوچ ستاره ها از آسمان تئاتر لرستان حکایتی از مهاجرت هنرمندان جوانی است که با بی توجهی مسئولان راهی پایتخت می شوند تا شاید آرزوهایشان را در آنجا پرواز بدهند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دلفانی از فعالان جوان عرصه تئاتر لرستان است که تاکنون در این زمینه موفق به کسب عناوین مختلفی در جشنواره های ملی، منطقه ای و استانی شده است.

کسب عنوان اول بازیگری مرد در جشنواره تئاتر ماه در سال 90، کارگردان برگزیده جشنواره ملی علی اکبر در سال 91، بازیگر نقش اول مرد در جشنواره تئاتر بسیج، کارگردان و نویسنده برگزیده بیست و سومین جشنواره تئاتر لرستان، کسب عنوان برگزیده بازیگری در جشنواره شهروند لاهیجان در سال 91 و منتخب بیست و چهارمین جشنواره تئاتر لرستان تنها بخشی از عناوین این هنرمند برجسته و جوان لرستانی است.

امیر دلفانی در گفتگویی با خبرنگار مهر به برخی چالش های پیش روی هنر تئاتر در لرستان اشاره کرد و استمرار این وضعیت را برای تئاتر استان آسیبی جدی دانست که می تواند منجر به مهاجرت هنرمندان از این استان شود.

این هنرمند جوان با اشاره به اینکه مشکلات پیش روی تئاتر در لرستان بسیار زیاد است، گفت: بخشی از این مشکلات به مسئولین و نهادهای فرهنگی برمی گردد که به تئاتر کم توجهی می کنند.

وی با بیان اینکه در رابطه با کمکهای مالی به گروه های نمایش یک دفتر استقرار گروه های نمایش شکل گرفته است، اظهار داشت: این دفتر در ابتدا حمایتهایی می کرد ولی رفته رفته حمایتهای این دفتر هم کم شد به طوریکه هم اکنون نیز این حمایتها به صفر رسیده است.

حس ریاست نسبت به هنر در بین مسئولان موج می زند

این بازیگر و کارگردان تئاتر استان لرستان افزود: نه تنها حمایتهای مالی خیلی کم شده است بلکه یک حس ریاست نسبت به هنر نیز در بین مسئولین موج می زند.

دلفانی با بیان اینکه امیدوارم هر فردی که می تواند از تئاتر این استان کوچ کند، گفت: قبلا از این مسئله خیلی ناراحت می شدم اما امروز به دلیل اینکه هیچ اتفاق خوبی در تئاتر استان رخ نمی دهد و هر سال دریغ از پارسال است نگران این مسئله نیستم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در تئاتر لرستان اتفاق های خوبی رخ نمی دهد و همه چیز راکد و سطحی می گذرد، یادآور شد: متاسفانه تنها به برگزاری این جشنواره دل خوش می شود و برای بهبود وضعیت تئاتر در حوزه های مختلف حرکتی صورت نمی گیرد.

امیدوارم فقط تئاتر لرستان به قهقرا نرود

بازیگر و کارگردان تئاتر استان لرستان ادامه داد: اگر مسئولان از تئاتر حمایت کنند در استان می مانم اما اگر حمایتی صورت نگیرد مطمئن باشید که نه تنها من بلکه دوستان من نیز در استان نمی مانیم.

دلفانی یادآور شد: امیدوارم فقط تئاتر استان به قهقرا نرود.

وی در ادامه با اشاره به مشکل عدم وجود حتی یک سالن نمایش در لرستان گفت: یک طرح برای ایجاد تئاتر شهر در خرم آباد در نظر گرفته شده است اما متاسفانه شهرداری و استانداری از آن حمایت نمی کنند و مدیرکل ارشاد نیز در جریان این مطلب است اما متاسفانه کاری صورت نمی گیرد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر استان لرستان با بیان اینکه دستور ایجاد تئاتر شهر در خرم آباد آمده و حتی بودجه آن نیز داده شده است، تصریح کرد: ولی زمینی برای آن در نظر نمی گیرند و طرح روی زمین مانده است.

دلفانی یادآور شد: حتی اگر نهایتا خیلی زود برای ایجاد تئاتر شهر در خرم آباد اقدام شود تا 3 یا4 سال دیگر به بهره برداری می رسد.

هنوز یک سالن تئاتر استاندارد نداریم

وی با تاکید بر اینکه گروه های نمایشی واقعا برای تمرین و اجرا پلاتو و یا سالن آمفی تئاتر ندارند، افزود: سالنهای آمفی تئاتری که هم اکنون در آنها کار می کنیم مخصوص مجالس، نشستها و همایشها است.

این بازیگر و کارگردان برجسته تئاتر لرستان با اشاره به اینکه در حوزه ساخت سالنهای نمایش نیز اتفاقهای خوبی صورت نگرفته است، اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه مسئولان مشکلات در این زمینه حل شود.

بی توجهی به برگزاری کارگاههای آموزشی

دلفانی در بخش دیگری از این گفتگو به عدم برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف در استان اشاره کرد و بیان داشت: در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان حداقل 5 کارگردان فارغ التحصیل مقاطع ارشد رشته های کارگردانی، ادبیات نمایش و بازیگری حضور داشتند که از این ظرفیت برای برگزاری کارگاه های آموزشی می توان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه گروه نمایشی " آریاگران صحنه" یک طرح با عنوان کارگاه تئاتر تجربی از ایده تا اجرا را به صورت خودجوش برگزار کرد، افزود: در این کارگاه چند کتاب را دوره کردیم و شیوه نمایش نامه نویسی به صورت اتود و طرح را با هنرمندان علاقمند تمرین کردیم که حاصل آن سه نمایش نامه و یک نمایش بود که در آینده به روی صحنه می رود.

بازیگر و کارگردان تئاتر استان لرستان ادامه داد: مسئولین باید به این حوزه ورود پیدا کنند و اجراهای عمومی را افزایش دهند و تئاتر شورایی برگزار کنند.

تفکیک تئاتر شهرستانها از تهران افیون تئاتر است

دلفانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در رابطه با سلیقه گرایی داوران جشنواره های معتبر و عدم راهیابی نمایش های شهرستانی به این جشنواره ها گفت: خوشبختانه در استان مشکل لابی زنی در جشنواره ها را نداریم و این تنها دردی است که به تئاتر لرستان سرایت نکرده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم حمایت مسئولان و هنرمندان خوب شهرستانی در تهران که صاحب کار هستند، هنرمندان شهرستانی شناخته نمی شوند و حتی با ارائه کارهای خوب در جشنواره های معتبر نادیده گرفته می شوند و دست خالی برمی گردند.

این بازیگر تئاتر جوان لرستانی گفت: این در حالی است که زمانیکه هنرمندان شهرستانی از این محیط جدا می شوند و با گروه های منتخب ایران کار می کنند به عنوان بهترینها انتخاب می شوند.

دلفانی با اشاره به اینکه تفکیک تئاتر شهرستانها از تهران و تفاوت قائل شدن بین آنها افیون تئاتر است، افزود: هم اکنون 7 ماه است که نمایش من در تالار مولوی به تعویق افتاده است و هیچ خبری از آن نیست و نمی دانم که آن را بازبینی کرده اند و یا نکرده اند.

امیدوار به اتفاقات بهتر برای تئاتر شهرستانها

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ ارزشی برای تئاتر شهرستانها قائل نمی شوند، یادآور شد: این در حالی است که کارشناسان همواره اذعان دارند که تئاتر شهرستانها نسبت به تئاتر تهران از کیفیت بالاتری برخوردار است.

بازیگر و کارگردان تئاتر استان لرستان در پایان اظهار امیدواری کرد که در سالهای آینده اتفاقهای بهتری برای تئاتر شهرستانها بیافتد.

......................

گفتگو: زهرا حسینی
کد خبر 1713097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha